tisdag 20 december 2011

Välkommen till världen Amanda!

Idag hände en av de mest underbara saker som finns, min nya lilla kusin Amanda såg världens ljus för första gången! Så otroligt glad, och sen är jag (i brist på andra ord) otroligt stolt över Lotta som klarade det hela! Detta har gjort att min annars ganska trista dag varit väldigt ljus!

Annars kan jag också meddela att jag börjar bli sjukt nervös, nog för att jag brukar vara nervös över att flyga men idag gör det ont i magen, känner mig nästan sjuk, vilket gör mig ännu mer nervös för jag vill inte vara sjuk på planet!

Väskan är i alla fall så packad som den kan vara nu, har några klädesplagg som fortfarande hänger på tork och så allt sånt där som man måste använda imorgon, hygienprylar typ. Är också incheckad och sitter i typ mitten av planet, men jag har fönsterplats i alla fall.

Vad har jag gjort idag då? Ja, jo, jag städade på morgonen och var ensam med barnen medans mamman var hos frisören, fick leverans på ett vardagsrumsbord som är urfint! Maria började baka och blev inte klar och trots att jag bad henne städa undan 3 gånger så fick jag röja ändå eftersom hon skulle iväg och åka skridskor och träffa massa gamla klasskamrater! Suck.

Blev också tvungen att avbryta min städning för att läsa ordbok med Harry (yes, han läser minst 10 sidor, idag 30, ur en ordbok varje dag för att öka sitt vokabulär, det är i och för en barnordbok och vi hoppar alla ord han verkligen redan kan, men ändå!) och ja, vi läser "C" när Condom kommer upp och han läser och börjar sen fråga massa eftersom han inte har någon aning om vad det är... yes... -__- förklarade basics men ja.

Jag städar klart när mamman kommit hem, duschar och klär på mig, får totalt 1,5 timma innan vi åker och jag får lämna och hämta Harry hos sin privatlärare. Vi blir dock avlämnade med bil en bit bort och får gå eftersom mamman var tvungen att åka och hämta Caroline som var på "arts and craft" idag, dvs pyssel. Anyway, så det regnar och är mörkt så vi skyndar oss lite och kommer dit 7 minuter för tidigt, något som jag inte observerar utan tänker bara att vi är nog i tid. Men nej se du... När hon öppnar så säger hon att antingen får vi komma tillbaka om 7 minuter eller så får jag hämta honom 7 minuter tidigare. Halvt i chock över att hon överhuvudtaget bryr sig om 7 minuter säger jag att vi kan vänta... Så hon stänger igen och vi blir kvar ute i regnet, utanför hennes hus i 7 minuter. Alltså?! Vem gör så? Om hon nu vill vara petnoga kan hon väl i alla fall låta oss vänta i hallen?!

Anyway, 7 minuter senare så får han komma in och jag går till en starbucks 10 minuter bort, lyckas be om chai latte trots att jag menade gingerbread latte... bra jobbat, och läser i en halvtimma innan jag får gå tillbaka. Mamman har då kommit och jag och Caroline väntar i bilen medans mamman går och hämtar Harry. Vi åker hem och mamman lämpar av oss för att åka och julshoppa med Pappan. Harry sätter då genast på "The ugly truth" på datorn, och för dem som inte sett den finns det en helt hysteriskt scen som involverar vibratortrosor på en restaurang! Så jag frågar om de sett filmen förut och ja då, det har dem... men så kommer då den här scenen... frågorna... "What does "flick the bean" mean?" "What's that?" "what does that remote control?" "Why is she doing that?" "Does it hurt?!"... Ja! Jag svarar blankt med att det där får ni fråga era föräldrar om! Kände inte för att förklara orgasmer och vibratorer för en 6 och en 10 åring.... Men jag garvade läppen av mig ändå!

Vi käkade, och de fick välja mat, det blev... korv med äggröra!! Yes vad spännande! Jag tog hand om köket, badade Caroline och stoppade henne i säng, Harry envisades med både det ena och det andra och tillslut fick jag läsa för honom också innan han släckte ner. Maria kom hem strax efter 10, så vi pratade lite och sen upp med henne. Sen dess har jag packat osv. Nu ska jag dock släcka ner hade jag tänkt, ville dock prata med föräldrarna innan jag lägger mig då det här nog blir min sista chans att prata med dem utan barnen runtikring, så förhoppningsvis så kommer de hem när de sa att de skulle komma hem, runt midnatt, och inte en halvtimma sent som de brukar...

Love
Michaela

söndag 18 december 2011

En bra söndag

Yes, så idag segade jag mig upp vid halv 10, vaknade första gången vid 8 pga kylan, alltså, ibland är det skitjobbigt att sova här och jag får inte ha på elementet över natten, det finns timer på den så den kan starta typ en halvtimma innan jag ska upp, men jag har inte lyckats få det hela att fungera och vad hjälper det när jag vill ha det på för att sova, inte när jag vaknar!

Well, well, käkade frukost, klädde på mig och väntade innan jag stack ut och sprang. Ökade rundan till typ 3 km igen! sprang på ca 20 min, vilket är vad jag brukade springa på när jag sprang 2,5 km hemma, however, nu springer jag på flat mark i en park, då sprang jag ute i skogen med massa backar! Om det inte är allt för snöigt och kallt ska jag nog försöka mig på att springa lite hemma. Fast jag funderar på om jag ska ta med mig springskorna hemma, jag önskar mig ju nya i julklapp och känner jag mina föräldrar rätt så är springning något de vill uppmuntra. Men man vet ju aldrig, och jag hade gärna plockat med mig dem, om det inte vore för att halva min väska redan är fylld, av julklappar! Ev. så flyger jag med dem på (missmatchande mot min kappa... men bekvämt) och så packar jag ner ett annat par, de väger mindre men är större...

Kom tillbaka och pratade med Mamman kring pengar och jul (har skjutit på den här konversationen så långt jag kunnat eftersom jag hatar att be om pengar. Anyway, hon sa till mig i början när jag kom och skulle boka flygbiljetter hem till jul (gjorde det typ efter 1 månad här), att jag hade 3 veckors betald semester, ja trodde hon i alla fall. Men nu sa hon två veckor, vilket satte mig i en lite dum position. Jag behöver nämligen pengar, men vill ha en del när jag kommer tillbaka, så jag tänkte be om 1 veckas lön nu och en vecka när jag kommer tillbaka, och sen ha 1 vecka som jag då tar ut som halvdagar eller en dag här och var när jag får hit människor eller om jag åker hem någon helg. Well, hon var chockad också och kände sig dum som sagt 3 veckor och jag behöver verkligen pengar när jag åker hem, jag kommer bli tvungen att fylla på mitt oystercard (att åka till och från Heathrow kostar sitt), jag har fortfarande ingen klänning och allmänt så vill jag kunna träffa folk och fika typ, och jag har gjort av med varenda korvöre på julklappar (bra planering, I know), men mamman är fortfarande skyldig mig från städningen förra veckan (hon betalade inte hela min lön i fredags) och jag ska städa och jobba imorgon, så då får jag ju lite mer pengar... dock tror jag inte det räcker.

Skitsamma, mamman gick ner och pratade med Pappan och kom sedan och sa att eftersom de inte hittat någon julklapp till mig ännu, så kan de ge mig en veckolön (80 pund) i julklapp så löser det sig (mamman kände sig fortfarande dum för att sagt 3 veckor trots att det var 2). Vilket jag såklart sa ja till, men sen kände jag mig dum. Jag har, all in all, spenderat 60 pund på dem, och 80 pund är extremt mycket i julklapp... men, men... det verkar vara den lösning som är minst jobbig för oss alla...

När jag sen skulle laga lunch så sa mamman att jag gärna fick äta med dem eftersom hon lagat massor av mat. Så jag kastade mig in i duschen och klädde på mig och gick ner till en julinspirerad söndagslunch med en hel kyckling, ugnsbakade potatisar, ugnsbakade rotgrönsaker, ärtor och gravy. Gott, men inte lika gott som pappas kyckling måste jag säga... men framförallt trevligt med en ordentlig söndagslunch, även om bordsbönen känns... skum...

så gick jag tillbaka upp hit, kollade på hoppning från Olympia, Rolf-Göran kom 5a, vilket inte var illa pinkat med tanke på hur svår banan var, men han är otroligt duktig Rolf-Göran, och Ninja La Silla! Familjen drog sig vid det här laget ut för att kolla på en carol consert i Albert Hall, så då fick jag tvätta! Haha, maskinen blev helt överfylld när jag stoppade i typ allt svart! Tumlade några saker också för att kickstarta deras torkning (alltså, typ mina mjukisbyxor tar 2 dagar att torka annars). Nu har jag läst (vill bli klar med boken så jag slipper plocka med mig 2 böcker), och nu glor jag på Michael Bublé: a home for christmas... julkonsert basically!

Imorgon får jag en ny kusin, på tisdag åker jag hem och på onsdag ska jag baka pepparkakor!

Love
Michaela

lördag 17 december 2011

Breaking Dawn och julshopping

Aight, så igår jobbade jag ganska rejält mycket också, mest på grund av att mamman var konstant ute och gjorde saker så jag behövde vara hemma och hålla koll på Caroline mest. I början tog hon ut Maria på något så jag jagade runt Harry och fick honom att göra sina läxor och lekte med Caroline. Försökte göra Carolines pianoläxa med henne, men se det gick inte, hon kunde ingenting och bara grät och var jobbig, så jag lärde mig hennes läxa innan hon ens gjort ett ordentligt försök... Så kom harpa läraren innan mamman fått hem Maria, jag hade fortfarande inte hunnit duscha! Vid det här laget var jag rätt trött eftersom mamman bara skulle vara ute en kortis sa hon...

Well, well, mamman kommer hem med Maria, hon börjar direkt sin lektion, Caroline sitter framför datorn och Harry pluggar, så jag får äntligen duscha. Sen kommer jag ner, mamman säger att hon ska åka och träffa Pappan på lunch men hon ska bara vara ute i typ 1,5 timma. Så jag lagar lunch åt barnen, vi äter, Harry gör klart sina läxor och Maria och Caroline pysslar. Jag sminkar mig medans alla är upptagna med sitt, och så, efter 1,5 timma ringer Mamman, ja, jo, Pappan tar med henne och shoppar så hon blir lite sen. Great.

Spelar Pirates med Harry medans de andra två kollar på en film på datorn och pysslar vidare, sen ringer Mamman igen, men Caroline svarar, hon påstår att hon mår dåligt (tydlig lögn) och vill inte spela tennis, så mamman pratar med mig och säger att hon inte har någon lust att ta Caroline till tennis eftersom hon kommer bli sen och hälften av barnen inte är där etc, men hon har inte bestämt sig eftersom hon inte vill att Caroline ska tro att hon kan ljuga för att slippa undan. Well, well, hon kommer hem senare än hon sagt och påstår att det är alldeles för sent för att åka till tennis.

Mamman bokar då i alla fall våra biljetter till Breaking Dawn och jag, Maria och Harry skyndar bort till Westfield för 5.30 visningen! Måste säga att de varit väldigt trogna till boken vad jag kunde se, okej, jag har inte läst boken på några år nu, men tillskillnad från typ Harry Potter så var det inga extrema förändringar som man liksom stör sig på, sen har de säkert ändrat detaljer och klippt bort en del, men det funkar!

Pappan hämtade oss och på vägen hem så sitter jag och förklarar något om vampyrer av något slag, och så helt plötsligt smäller han handen på mitt ben och skriker. Jag får typ hjärtattack och dör, helt övertygad att vi är på väg att krascha när jag inser att han bara skrämmer mig för skojjs skull. Barnen sitter dock helt oberörda!

Vi kommer hem, mamman har lagat mat (yes), vi äter och sen så ska mamman och pappan gå över till grannen, men de vill inte att jag ska behöva barnvakta två nätter i rad, så de säger åt mig att jag inte behöver jobba, men, men. De två äldsta är satta på att ta hand om köket, men jag behöver dirigera runt dem en hel del innan de kommer igång! Sen tar jag upp Caroline och nattar henne, så egentligen blev det som en vanlig kväll, men det var skönt att slippa sitta uppe och ta hand om köket, även om jag gjorde en del som de missade.

Sen idag gick jag upp vid 9, käkade och klädde på mig och åkte till Oxford street, behövde nämligen ta mig till Scandinavian Kitchen för att köpa glögg och pepparkakor till föräldrarna här, så jag köpte vinglögg till dem och pepparkakor, dock fanns inte de fina burkarna utan blev tvungen att köpa en kartong och så stoppade jag i dem i burken jag fick av Oskar, lite fusk men vad gör man! Köpte senare på dagen en sån vinpåse och stoppade i glöggen med instruktioner för hur man gör i Sverige med glögg!

Eftersom Oxford street var absolut hemsk, så åkte jag till Westfield i hopp om att det skulle vara bättre, och det var det, visst var det jobbigt men inte värre än en jobbig lördag! Inhandlade presenter till Huang Qi, Jossan, Bebben. Inhandlade fina kort och vinpåsen som jag tidigare nämnde!

Tog mig hemåt och mötte Pia vid Starbucks, fikade och pratade massvis, vi gick och handlade lite mer, så Sanna och Oskar blev också klara! Så då var alla julklappar inhandlade! Den du! Köpte också presentpapper, blev tvungen att köpa en rulle, men det var en fint papper, och presentsnöre!

Så äntligen kom jag hem, med armar som värkte, slog in julklapparna till dem här och skrev fina kort. Dock har inte Harrys present dykt upp ännu men jag har klippt av papper och snöre och skrivit hans kort, så dyker den upp efter att jag åkt så kan mamman slå in och så ser det ut som det är från mig :P

Sen kollade jag på film med barnen och kastade dem i säng, klart lättaste barnvaktningen hittills, funderar dock om de tycker jag ska ta hand om köket eftersom de lämnat handdisken, men jag lagade inte maten, jag började inte ens jobba förens vid 9 typ, så tycker inte jag att det ingår!

Nej, nu ska jag kolla på QI
Love
Michaela

torsdag 15 december 2011

Heldags arbete och springa

Igår var en effektiv dag! Det började med att Mamman bad mig jobba några timmar extra eftersom hon barnen skulle vara hemma hela dagen och hon själv knappt kan gå. Inga problem sa jag, men jag vill gärna hinna springa. Så jag jobbade från halv 9, vid halv 11 gick jag ut och sprang, all in all med gå fram och tillbaka och stretcha etc så tog det kanske 45 min, sen laga lunch, städa upp, fixa, så skulle mamman och Caroline klippa sig, så duscha och tvätta Carolines hår (frisören kommer hit), medans Caroline klipper sig så hann jag duscha och sätta på mig kläder. Mot mina rekommendationer så körde mamman mig till Marias skola för att ge henne kläder till konserten senare på kvällen (hon glömde sina kläder hemma och jag erbjöd mig att ta bussen och lämna dem, men mamman ville kunna ha mig hemma och tyckte det skulle ta alldeles för lång tid och kände sig dessutom ganska bra så hon provade att köra och det gick bra).

Hem, stoppa i mackor i barnen och sminka mig på två röda. Åka och se Maria sjunga, fast det var så fullt att vi knappt såg något, men gud vad bra det var! Underbara röster och vi fick vara med på typ hälften av sångerna, vilket både är bra och dåligt i min uppfattning. Dock känner jag mig fortfarande lite obekväm med allt beende före och efter... Jag är inte kristen och säkert var det många fler än mig, men ändå ska han be för oss... well, well. Så blev det dricka och fika, men vi stannade inte länge utan åkte hem, lagade middag och Caroline somnade i bilen och var surig och trött, så jag tänkte stoppa henne i säng direkt efter maten men se det gick inte. För hon ville spela mattespel istället för att ha en godnattsaga, så medans jag väntade på henne haffade Pappan mig och så började vi sätta upp en gigantisk spegel över eldstaden. Det tog sin lilla tid så Harry fick ta Caroline med sig upp istället och läste för henne, men vid 20 över 9 kom deras arkitekt över och då smet jag upp och borstade hennes tänder och stannade med henne tills hon somnade.

Så ner igen och ta hand om kvarvarande disk och fippla. Så jag slutade inte förens vid kvart, tio i 10. Så det blev en väldans massa jobb och jag var helt slutkörd när jag äntligen fick gå och lägga mig!

Så idag har jag haft det mycket lugnare. Maria går fortfarande i skolan, men satt med Caroline när hon gjorde Kumon och sen när hon gjorde sig i ordning för sin playdate med sin bästa kompis! Harry har gjort typ alla sin läxor och nu är de alla hos deras homeopat. Jag gick bort till High street (20 minuters promenad) och satte mig på Starbucks och käkade lunch och drack gingerbread latte, de kom dock in en hemlös man (tror jag, såg så ut och han bar på 2 stora, väldigt slitna väskor) och han stank! alltså, alla flyttade bort där han satte sig, så illa var det! Jag satt närmast tillslut och då satt jag snett mittemot och så fort han rörde sig för mycket (vilket han gjorde rätt ofta, köpte mer te, hade i massa socker, hämtade servetter, alltså, han satt nog inte stilla mer än 10 minuter i taget) så stank det verkligen! Skitjobbigt, både moraliskt och för näsan! Tillslut gick jag i alla fall, gick in på en bokaffär, hittade inget, gick hem... så ikväll ska jag barnvakta Harry och Caroline eftersom Maria har jul"bal" och Mamman och Pappan ska gå på en restaurang i närheten och vänta på henne. Men det lär gå bra, de två kommer oftast överens, faktiskt, det blir nästan bara kaos när det är alla tre hemma!

Love
Michaela

tisdag 13 december 2011

sträckta muskler och julshopping!

Right, så idag så var jag ensam med Harry på morgonen eftersom mamman hade sin sista tennislektion och tog med sig Caroline. Harry börjar, efter många om och men, plugga. Så jag går upp i duschen och precis när jag går ut så får jag ett sms. Tänker snabbt "det är säkert Mamman och hon har säkert "pulled something" (alltså sträckt sig)". Jo visst, galet nog så stod det att "I've pulled a calf muscle" och det innebar att hon kunde varken gå eller köra. Hon fick dock träffa "physiotherapist" där. Men, men, så det tog lite tid och jag fick vara längre med Harry, inga problem om det inte var så att idag var typ enda dag jag skulle hinna vara borta en längre tid och få lite mer julshopping ur vägen. Vill inte låta självisk, men julklappar börjar bli lite akut nu.

Men mamman kom hem, vi fixade med is och la henne på soffan, sen skickade hon nästan ut mig att få min shopping ur vägen :P. Så jag åkte till Westfield, gick direkt in på HMV för att lämna tillbaka Harrys present "Twilight: Scene it" (det som han köpte som brädspel med dvd), men de lämnar inte tillbaka pengar om det inte är fel på produkten så jag fick presentkort istället -__-, men letade rätt på lite andra presenter!

Så sprang jag runt efter lite andra presenter, sket i Starbucks och blev klar på 3 timmar. Har nu inhandlat presenter till mamma, pappa, Tilda och Marcus! Har dock Oskar, Sanna, Föräldrarna här, Huang Qi och säkert några fler kvar. Har dock idéer till de flesta, så nästa lön kommer på fredag och då är det bara att springa ut och handla under helgen för på tisdag åker jag hem!! Galet! Har inte ens funderat på kläder till julafton!!

Well, well, kom hem och sprang in och började röja och städa undan, hjälpa mamman runt med en del och laga mat. Vid 10 över 6 var maten klar, alla åt (inkluderat pappan eftersom han var hemma), och sen blev det lite drama när mamman skulle upp för trappan för första gången, försökte visa hur man tar sig upp med kryckor men pappan envisades med att bära upp henne. Hon bytte om och pappan körde henne för att hon skulle sjunga, sen hem, hämta barnen och nu är de alla där. Hade säkert varit välkommen att följa med om jag frågade men mamman har sagt "they're coming to see me sing" och liknande, så jag kände lite att hon kanske inte ville att jag skulle med.. jag vet inte, men det ger mig en paus.

Så nu ska jag sätta mig och läsa innan QI börjar!

Love
Michaela

söndag 11 december 2011

National Gallery

God kväll

Idag gjorde jag inte mycket på förmiddagen, segade mig upp, käkade frukost och borstade håret på Caroline och Maria innan de gick till kyrkan... Jag duschade och kollade på Gok Wan medans jag sminkade och klädde på mig. Sen gick jag bort till Starbucks, mötte Sally och hennes tvillingsyster som jobbar som au pair i Paris. Vi hade det trevligt, men så frågade jag vad mer de skulle göra och de sa att de ville åka till National Gallery, så jag hängde med dem dit. Guuuud vilka vackra tavlor det finns där. Vi kollade mest på 1800 och framåt men tavlorna från 1500-1800 har såna otroliga färger! Vi kollade på en del Van Gogh, Monet och massvis med annat.

Så åkte vi hem, jag käkade middag och nu glor jag på Bride Wars som går på TV och barnen ser Ecplise på nedervåningen. Föräldrarna är ute men farfarn är barnvakt, men jag kommer nog bli tvungen att gå ner till bäddags :P

Love
Michaela

lördag 10 december 2011

Friday night!

God eftermiddag!

Kan knappt fatta att jag åker hem om 1,5 vecka! Börjar få julklappspanik! Hur ska jag hinna och ha råd med allt?! Men det är samma sak varje år och ändå lyckas jag fixa det på något sätt!

Anyway, igår hade jag en ganska avslappnad dag till en början, barnen behövde inte ha med sig lunchlådor så jag fixade bara frukost och såg till att alla hade på sig kläder i tid. De två yngsta slutade nämligen skolan så de gick bara halvdag. De kom hem och käkade lite lunch och bytte från sina skoluniformer innan de åkte till teatern och såg någonting med Harrys klass (de går sista året på sin skola så de gör en massa saker utanför skolan nu). Sen käkade de Pizza och Caroline hade en playdate med sin bästa kompis. Under tiden mötte mamman upp Maria och köpte present till en kompis som har fest idag. Detta innebar att jag inte började jobba fören vid typ 6. Men sen jobbade jag ett tag också...

De hade nämligen någon form av get together eller evening eller vad man nu vill kalla det, vuxenfest där man står i cirklar och pratar, dricker lagom mycket vin och äter massa konstigt, för föräldrarna till barnen i Marias klass. Så det var mycket springa runt och städa, ställa fram saker och fippla som gällde innan de kom och sen fick jag ränna runt och försöka få barnen i säng vid 10 tiden, eller ja, de två yngsta i alla fall, men Harry var inte i säng fören vid 11 i alla fall... Själv la jag mig vid 12 efter utmattning, kände inte för att försöka umgås med de heller, alltså, visst kan jag känna mig lite, utanför bland massa 40plussare hemma, men jag känner aldrig att de medvetet fryser ut mig, det kände jag nu. I början var det okej för en av mammorna känner jag nu, och hon är jättetrevlig och tog verkligen in mig i samtalen, och pratade jag inte med dem så hade jag något att göra, typ mat att värma etc, men senare var det verkligen underförstått att jag skulle gå upp på mitt rum, vilket jag också gladeligen gjorde.

Sen imorse så åkte familjen och käkade brunch med Ruth och hennes familj, så jag hade huset för mig själv på morgonen, käkade och gick runt och hade "Doctor Zhivago" på eftersom den gick på TV, men guuuud vad lång den var! Tv:n krånglade dessutom och jag duschade så jag hängde inte alltid med, men den verkade hyffsat bra, fast lång... Omar Shariff var ju nästan snygg på 60-talet, nu ser han mest creepy ut.

Sen satte jag mig ner, skrev ner allt jag måste köpa innan jul och panikade, sen gick jag till high street, köpte en present till Cassandra och gick och satte mig på Starbucks, åt lunch och drack Gingerbread latte och läste ur min bok! Har fått lära mig att trappor är extremt farliga saker och våran... range för vad vi tycker är bekvämt för trappor är väldigt liten! har också fått lära mig att Thomas Jefferson sålde hela sitt bibliotek (för mindre än hälften av vad det var värt), till Library of Congress efter att britterna förstörde det första Library of Congress, och att det var grunden till att ha statsbibliotek som innehöll alla typer av böcker, men att 1851 så började biblioteket brinna och då brann typ alla Jeffersons böcker upp. Den du!

Boken nämner också Karl Scheele som tog fram en grön väggfärg som togs fram med vad som kallades koppar arsenik och den blev så populär att den kallades Scheele's green! Han pratar också om att Scheele fann 8 ämnen på egen hand men inte fick credit för någon av dem under sin levnadstid och han smakade alltid de ämnen han höll på med och på så vis tog död på sig själv när han tog en överdos av något giftigt! Man lär sig så sjukt mycket från den här boken, jag minns att jag jobbade med Scheele på mellanstadiet, vi höll på med framstående svenska vetenskapsmän och gjorde presentationer, min var på Anders Celsius, men jag minns att någon annan gjorde Scheele, men jag hade glömt allt annat än typ hans namn! Coolt när man lär sig saker på nytt tycker jag!

Love
Michaela

torsdag 8 december 2011

Carols och pinsam lunch!

God kväll!
Igår hade Carolines och Harrys skola sin julkonsert med carols, hela skolan, från 5-åringar i year one till Harrys klass med 10 -åringar. Dock var det hela extremt seriöst. Alltså, det bästa jag vet med skolkonserter och luciatåg är småbarnen längst fram som inte orkar sitta still! Men nej, dessa småbarn sitter helt stilla i över en timma! Dessutom var värmen trasig så kyrkan var svinkall! De yngsta var tvungna att lära sig typ 7 sånger på äldre engelska och typ två av dem var typ "barnsånger" och lite roliga! Men det var fint och Harry läste en bit ensam! Sen gick vi till en pub, drack ett glas vin, som pga dåligt med mat gick rätt upp i huvudet. Inte bra! Vi åkte hit, de började julpynta ännu mer i vardagsrummet som nu äntligen är i ordning! Lagade lite pasta och vitlöksbröd och fick äntligen sluta vid 9 som jag ska! Dock har alla mina lampor gått, ja utom en i ett hörn, som inte är till mycket nytta för mig, bad om hjälp men Pappan pekade bara på massa lampor, men alltså, jag tror inte ens jag når med den trappstege som finns! Ska be om hjälp igen...

Idag så hade Harry inte någon simning så jag slapp gå upp vid halv 7 och fick en extra kvart vilket alltid uppskattas. Sen höll jag mig på nedervåningen i väntan på en diskmaskinsreparatör som skulle kolla på diskmaskinen som hållt på och rassla, men jag hann bli klar med allt mitt jobb och mamman kom hem innan han dök upp. Gjorde mig i ordning så fort jag käkat och mötte upp Maria utanför hennes skola vid kvart i 12.

Vi gick till Hammersmith och åkte till Harvey Nichols där Ruth (Pappans syster som bodde här några dagar under sommaren). De skulle vandra runt lite på Harvey Nichols så jag följde med en stund, sen helt plötsligt skulle vi äta och jag försökte slingra mig ur men hon sa "men ska du inte stanna på lunch" liksom, så jag hängde kvar en stund, sen började Ruths äldsta dotter prata om att jag skulle käka sushi med henne och de andra skulle gå till den andra resturangen (Maria gillar inte sushi och Ruth och mellandottern ville inte ha, och yngsta skulle möta sin gudmor), så då tänkte ja att ja, okej, då kan jag kontrollera hur mycket det blir, även om Yo! sushi är dyrt (man plockar åt sig tallrikar med typ två sushibitar och annat och varje liten tallrik kostar olika mycket, så äter man några olika), jag åt typ 10 -12 bitar och den billigaste efterätten, höll mig bland de billigare tallrikarna (typ alla kostade 3 pund), men ändå gick det upp till strax över 20 pund. (räknade inte förens efter några tallrikar.... dåligt gjort), men vid det laget hade Ruth sagt att hon ville betala vår mat med kreditkort och att vi skulle ta över kvittot...

Dottern åt dock, och mycket, och sket i hur mycket det kostade, hon bara plockade på sig, säkert över tio olika tallrikar... Så surprise surprise, det kostade. När vi skulle betala hade Dottern räknat ut strax över 50 pund, men det blev 60,6.... Dessutom sa hon vid flertalet tillfällen att "ät du, min mamma betalar", glad att jag slutade... Hon la ihop notan innan jag ens hann erbjuda mig att betala. Men mamman blev, förståligt nog, arg över notan. Jag går och tackar för maten och går, ville inte säga "alltså, jag höll mig kring 20 pund, resten var din dotter, jag ville erbjuda att betala men hon sa att du betalade" kändes dumt. Men sen får Mamman mess från Maria som då berättar att vi käkade lunch för 60 pund och jag betalade ingenting. Yes... Förklarar för mamman och hon säger att hon ska prata med Ruth och är det så betalar jag såklart, men mamman sa att det är nog lugnt, hon ska förklara allt för Ruth. Men vaddå pinsamt?!?! Vad skulle jag göra? Säga att "nej, nu får du inte äta mer" eller erbjuda mig att betala men bara 20 pund och sen säga att "nej men resten var din dotter", dessutom kunde jag inte betala mer! Mamman erbjöd sig också att betala hälften av min del och att jag skulle betala hälften! Jaja, nu är de och träffar Tomten hela högen i alla fall, de sa att de skulle vara hemma till 7, vilket var för en timma sen... Men men, ju senare de kommer hem, desto mindre måste jag jobba!

Love
Michaela!

tisdag 6 december 2011

En galen måndag!

hejsan hoppsan, har precis klivit ur duschen, jag var nämligen ute och sprang igen!! Yes, typ... ja, flera veckors uppehåll pga ihållande förkylning. Men, men, förhoppningsvis får jag fortsätta nu fram till jul! Det gick hyffsat bra i alla fall, var väldigt trött i slutet men jag körde på i ett ganska bra tempo så min tid låg ungefär på samma (lite långsammare) som jag hade innan jag fick benhinneproblem! Nu springer jag dessutom med min gamla "Eminem Slim shady" hoodie som jag fick från Ellie en jävla massa år sedan och vantar! Ska köpa en billig mössa också!

Okej, men igår då, en hektisk dag för min del (alltså, jämfört med hur jag brukar ha det), upp på morgonen, få Caroline klar tidigare än vanligt eftersom mamman till Carolines bästa vän, som bor väldigt nära, skulle köra henne. Säga hejdå till Tjoskar som åkte hem (Vi hade föresten en mycket trevlig kväll på Söndagen med Pia, käkade hamburgare på Byron och drack Cider och Bailys på pub och pratade om allt mellan himmel och jord). Det kom installatörer till fireplace och började jobba klockan 8, Harry hade sin första exam och åkte in till 9, vilket visserligen gjorde att vi inte behövde stressa men han tog det vääääldigt lugnt och pillade med allt annat innan han kom igång. Under tiden fick jag dessutom packa upp Ocado på morgonen, de var lagom sega så jag slutade inte fören vid halv 10 typ. Jag käkade frukost och tupplurade lite, vid 11 började jag städa barnens rum som var extremt stökiga, killarna som höll på med öppna spisen sprang in och ut till deras bil och hade därför ytterdörren öppen så det blev svinkallt.

Efter tja, 45 minuter var jag äntligen klar med barnens rum och skulle börja där nere. Men då kom mitt element som Mamman beställt åt mig =) Så vi bar upp och satte igång det! Har inte riktigt klurat ut hur timern fungerar ännu, försökte igårkväll men det var svinkallt imorse i alla fall. Sen var klockan efter 1 och jag var svinhungrig, så jag kokade pasta och börja städa köket samtidigt, var nästan klar när pastan var färdig så jag jobbade på rätt snabbt. Gjorde spisen också när jag var där nere, men det gjorde så att min pasta var kall när jag äntligen fick äta den. Hade typ en halvtimmas rast, sen satte jag igång och städade klart, men jag kunde inte göra golven för öppna spisen killarna klev runt i sina skor överallt.

Då fick jag alltså en paus till och tänkte duscha av mig eftersom jag inte tvättade håret dagen innan, men det fanns inget varmvatten, så jag tvättade av mig snabbt som attan och lät håret vara... Klädde på mig och insåg att vi inte hade internet för det hade mamman rivit ur när öppna spisen killarna kom. De blev så småningom klara, typ 20 i 3, så då racade jag runt nedervåningen med dammsugaren och moppen. Hade en halvtimmas rast lite drygt och läste, sen åkte jag till High street, köpte gingerbread latte och gick för att vara med Caroline på Kumon och åka bussen hem. Gick superfort och hon var så duktig att hon fick en klubba!

Väl hemma började jag förbereda mat, mamman kom hem med de två äldre, Maria bytte om och så åkte de igen till hennes tennislektion. Jag lagade mat och tränade sånger med Caroline som ska kunna typ 6 olika sånger till imorgon men kan ingen ordentligt, nu kan hon i alla fall två verser bra på en av de längre sångerna och så kan hon en del på ytterliggare en. Sen har hon ju ett hum om de andra men ja... så det blir sångträning ikväll också. Harry och Caroline sprang runt som dårar ett tag medans jag höll på med maten, jag sa till Harry något och han började härma mig, vid det laget var jag sjukt irriterad på honom så när Caroline började sparka lite på honom lät jag det vara... men så när han tröttnat på att härma mig så kastade han en rugbyboll ganska hårt rakt i hennes ansikte, jag fick trösta och skällde ut honom för omoget beteende, säg till eller gå därifrån, inte bara kasta. Då blev han förbannad men som med många barn så riktar de sin ilska mot någon mindre hotande, så han surade och började ignorera Caroline, men eftersom hon tränade sånger med mig så lät hon honom vara och snart kom ett "Sorry Caroline" brev inflygandes i köket :P

Vi käkade och Mamman och Maria kom hem, Pappan kom också hem strax därefter. Jag diskade och de andra flög runt, plötsligt så inser Harry att han inte kan hitta sin mapp med sina uppsatser, han hade dem hos sin "tutor" men nu minns han inte var den kan vara, alla flänger runt och letar, man ringer läraren, men nej, spårlöst borta. De börjar åka och leta längs med vägen men då hittar mamman den inne i köket under några papper... suck. De svänger hem och Harry och Caroline kommer in och Mamman springer ut till bilen för att de ska på något möte med någon rugby comitée för Harrys lag. Så då får jag vara barnvakt också. Så jag fixar klart i köket, ser till att Harry jobbar och går sen upp för att bada Caroline, ber då Maria att plugga för sitt prov på onsdag. Vi badar och sjunger och leker med barbies. Hon kommer ur och sätter på sig pyjamas, men Maria pysslar fortfarande med barbies... ber henne igen att börja plugga till sitt prov för vi ska träna harpa när Caroline sover (Maria ska spela en låt på sin harpa under deras julkonsert om en vecka). Så hon går ner och jag läser Pippi med Caroline, hon tar eeevigheter att somna men ja, tillslut så sover hon.

Går ner och hittar Maria och Harry vid datorn framför youtube clip av Eclipse... suck. Skickar upp Harry som plötsligt kräver att jag ska läsa för honom... säger åt honom att jag kommer upp om en stund men jag vill att Maria ska börja spela först. Så Maria börjar spela medans Harry sätter på sig pyjamas etc. Sen går jag upp, läser ifrån en bok han redan läst flera gånger så vi börjar mitt i... läser två korta kapitel, stänger och går ner och hittar Maria framför datorn... Men, men, vi tränar igenom låten och nog är hon duktig alltid. Sen ber jag henne packa sin väska och lägga sig, då säger hon "should I not do my revision for my tests?" Meeeen ååååååh! Unge, så jag säger åt henne att det är för sent, att hon skulle ha gjort det istället för Barbies och youtube och skickar upp henne ändå.

Sen kokar jag min kopp té och hör Maria fråga mig uppifrån om jag ska lägga mig snart... visst säger jag och går upp. Men jag hinner knappt upp innan hennes dörr öppnas igen, vilket jag hör så jag sätter mig i trappen och medans hon smyger ut så frågar jag vad hon gör... eeeh.. öppnar dörren för att få in lite luft... Jo tjena...

Dock försöker hon inte igen och föräldrarna kom hem och jag förklarade varför Maria inte gjort något plugg vilket jag tror att hon hörde för i morse bad hon om ursäkt ;)

Nej, nu är det här alldeles för långt. Nu ska jag läsa lite innan barnen kommer hem!

Love
Michaela


söndag 4 december 2011

Julbazaar och annat skojj!

Okej, så igår gick jag upp halv 6 med Oskar, han käkade och gjorde sig i ordning, jag drack té och öppnade min chokladkalender =D Sen åkte han och jag gick och la mig igen, vaknade vid halv 10 och gick upp, då frågade Mamman om jag skulle åka så där? eller åker jag senare? eller kommer jag inte alls? Står som ett frågetecken innan det går upp för mig, Marias Christmas bazaar! Shiet, den hade jag helt glömt! Så jag sa att jag skulle åka dit senare och möta dem där, så jag fick skynda mig att äta, duscha, sminka mig och klä på mig, åka dit och när jag väl var där var jag hungrig och grinig :P

Maria hittade mig ganska snabbt, drog mig till hennes bord och sa åt mig att hjälpa till och sminka, men ingen dök upp som ville bli sminkad, Maria försvann, Marias kompis som jag har pratat med förut försvann och Caroline satt under bordet, så jag kände mig lite lost och bestämde mig för att vandra vidare istället. Hittade inte mycket först, kände mig bortslarvad då det är en hyffsat stor skola (inte lika stor som Rudbeck, men ändå), och jag tyckte bara de sålde skit typ. :P Harry hittade mig dock och berättade att han köpte en "life sized cardboard cutout" av Bella, Edward och Jacob från New Moon! Alltså, tok unge! Han visade den, och också, trist nog, "Twilight Scene it, the board game" med tillhörande DVD, jag har nämligen köpt "Twilight Scene it" för Wii... det är inte riktigt samma sak men jag antar att det är samma frågor etc, så nu måste jag leta efter något nytt igen! Superirriterande!

Själv köpte jag en munk, en plutteliten prydnadsbåt till Harry, och ögonsmink penslar i en söt burk typ! Pyttesmå och jag kommer nog inte använda dem mycket, men de var söta i alla fall :P

Sen åkte vi hem med alla prytlar, och lämnade kvar Maria att sköta sitt bord. jag pillade mig i naveln tills Oskar messade att han åkt ut vid halv 4 tiden. Då sa jag att vi skulle mötas vid Oxford street, sen tystnar han och jag undrar när han tänker åka, försöker ringa men får inga svar på 45 min! Blir arg och tillslut ringer han och säger att han är framme!! Vi bestämmer oss för att åka till Camden istället, men lagom till att jag lyckas ta mig dit är klockan 6 och de stänger. Oskar är hungrig som ett djur så vi letar resturang, sätter oss på ett litet italienskt ställe och käker huvudrätt, dricker vin/öl och vatten, och efterrätt för lite mindre än 15 pund var! Riktigt bra!

Vi åker hem och jobbar med hans svenska och psykologi, lägger oss i tid och så går vi upp vid halv 6 på morgonen igen.

Pappan skrämde dock livet ur mig genom att vakna, gå ner och stänga av larmet åt oss, alltså... paniken när jag hör larmet! Jag trodde det var någon av barnen som gått ner utan att inse vad klockan är eftersom vi är vakna! Hahaha!

Jag gick och la mig och vaknade inte förens halv 11!! Haha, käkade den lilla yoghurt som fanns kvar, och drack te, gjorde mig långsamt i ordning och har tvättat massvis med mörk tvätt eftersom jag äntligen kom åt tvättmaskinen!

Tanken var att jag skulle träffa Pia vid halv 4 i westfield, umgås lite med henne och sen skulle vi möta upp Oskar när han blev utslagen, åka hem hit, dumpa hans bag och sen åka och käka alla tre. Men den planen gick i stupet eftersom Oskar blev utslagen 10 i 2 och är nu snart här, så då ska vi åka och möta Pia i Westfield på en gång! suck suck!

Nej, nu bör Oskar vara här!

Love
Michaela

fredag 2 december 2011

Oskar

Hejsan hoppsan

Så igår... vad gjorde jag igår... Jag plockade upp Caroline från skolan, vi åkte buss hem och pratade och läste om Ollie och Mollie och deras skor... Spelade lite piano och tvättade Carolines hår och sjöng julsånger, hon ber mig att sjunga svenska julsånger när hon duschar :P

Sen idag så åt jag lunch med Sally, vi pratade bort en timma och hade det trevligt! Sen skulle jag försöka ha tag på Oskar som kom idag, men det gick inte att ringa hans telefon, well, well, tänkte jag, jag åker in till Victoria och ser vad som händer. När jag stått där i... säg en halvtimma, och kommer fortfarande inte åt att ringa honom, så ringer ett okänt nr mig. Svarar och ja, det är Oskar som ringer via en italiensk tjejs telefon! Gatwick Express till Victoria är inställt och han hoppar på ett tåg till London bridge, säger åt honom att åka till Victoria i alla fall för jag vet inte var det passar att mötas där och jag kommer inte kunna ringa honom igen.

Så jag väntar i ytterliggare en timma, sen dyker han upp, det visar sig att någon hoppat framför Gatwick Express... Så Oskar har inte haft den smidigaste resan. Han fick dessutom mellanlanda i i... Riga tror jag det var, eftersom han åkt jättebilligt flyg med massa dolda kostnader, så hans bagage kostade 300 kr... Och nu åkte han till hallen för att göra vapen koll, och på vägen köpte han ett nytt sim till telefonen, yaay, annars hade det varit jäkligt jobbigt den här helgen! Hallen ligger dock 1 och en halv timma härifrån och tydligen var det massa kö så det tog ytterliggare en halvtimma för stackarn! Men nu är han på g hem och vi ska försöka hitta något att äta åt honom, men frågan är om de kommer servera mat när han kommer hem, klockan är 10 i 9 nu!

Dock måste jag säga att det var väldigt trevligt att se honom igen, han plockade dessutom med sig julmust till barnen (Harry älskar julmust och Caroline gillar det :P), och glögg till föräldrarna, och pepparkakor till mig =D Vi har pratat en hel del om England och psykologi, ska hjälpa honom med hans läxa, och familjen tycker om honom också! Men, vem gillar inte honom liksom?

Anyway, medans han åkte på sin vapenkontroll sak, så har vi varit på Kew Sparkle eftersom Harry sjöng där med sin klass. Vi drack mulled wine, åt våfflor (fast inte alls som svenska, vanliga våfflor, utan sötare saker, på pinne, med choklad), köpte blinkande kaninöron/ lasersvärd, åt korv, och sprang runt och pratade med massa människor. Trevligt var det i alla fall! Och Harry sjöng jättefint, fast han var förkyld!

Love
Michaela

onsdag 30 november 2011

Skor, shopping, naglar och annat

Alright, så här kommer, som lovat, Måndag, Tisdag och Onsdag i recap!

Måndag

Så i måndags så städade jag igen, lyckades bli klar efter 2 timmar och en kvart, så jag närmar mig, men jag har en del kvar och jag gör det inte riktigt lika noga, men det behövs inte riktigt på samma sätt, förut städade jag ovanpå massa hyllor och skåp och lister etc eftersom den andra städerskan inte gjort det, men det behövs inte riktigt varje vecka.

Sen åkte jag och såg Carolines dansavslutning, men precis när jag skulle gå så gick dragkedjan på mina vinterskor sönder!! Alltså, mina skor som pappa köpte förra året och som kostade över 2000 kr!! Inte okej! Ska nog skicka med dem hem med Oskar, så kan kanske pappa eller mamma lämna in dem till Joseph, skräddaren som lagar allt, så de är klara innan jag kommer hem till Sverige!

Anyway, Caroline och hennes grupp visade alla danser de gjort under terminen, och det sista de gjorde var "Thriller" av Michael Jackson, så såklart dansade de som zombies, och vilket zombie face Caroline gjorde! Haha, alla andra barnen antingen log eller var konsentrerade, men Caroline, ja hon hon gjorde riktigt läskiga uttryck!

Sen åkte vi till Kumon, Caroline var jättesnabb så vi åkte buss hem och jag racade runt och försökte fixa middag så snabbt som möjligt men det tog ändå sin tid :P Men, men, alla fick mat och var glada i slutändan!

Tisdag
I tisdags åkte jag till Westfield för att leta lite fler julklappar! Hittade första säsongen av 90210 till Maria och har en del idéer till en del andra. Köpte också lite ansiktssaker, en tjocktröja från HM som är massa mysig för £14. Gick också in på Bodyshop eftersom min handcreme är slut, hittade deras julserie, candied ginger! Så jag köpte också en bodybutter eftersom jag börjar få slut på den, och en duschgel! Tur att det är billigare här och att jag hade massa pengar över! Köpte också lite nagelleksaker, och resultatet ser ni nedan!


Julnaglar!

På kvällen sen så tränade vi julsånger till de yngre barnens "Carolshow", gud så mycket mer fokuserade de är på jesus och hela allt det, jag menar, visst, vi har en hel del sånger kring det också, det är ju det som julen handlar om. Men vi har ju typ "midnatt råder" och om själva julstämningen också... Sen duschade Caroline och jag sjöng massa svenska sånger för henne, och när jag pausade sa hon "no, sing more"! =D Mycket roligt tyckte jag, någon som faktiskt uppskattar mitt eviga sjungande :P Dock tog hon evigheter på sig när jag skulle natta henne, hon somna inte fören vid 10!

Onsdag
Okej, in short, inte gjort mycket idag. Vi åt jättegod Chicken Korma som de två yngre ratade. De stal mina glasögon och sprang runt med för att slippa undan att äta. Var vid det laget störttrött och sa att nu fan ger ni tillbaka glasögonen, jag skiter i om ni äter, på ett ungefär, utan svärord vill säga. Så de lekte i trappen och jag åt. Sen kom mamman hem och fick dem att äta, men inte utan protester...

Maria gjorde mig dock på bättre humör och gav mig en chokladadventskalender som de hade extra! Jippie! =D Minns att mamma fick mig att sluta med dem eftersom hon sa att chokladen var gammal och äckligt, men vet du, jag bryr mig inte, jag har saknat chokladkalendrar sen vi slutade med dem! Hihi, jag älskar att man får verkligen gå all out här till jul, man anses inte vara galen för att man vill att allt ska lukta jul, vara rött, glittrigt och äta chokladkalendrar fast man är 20! Positivt med England!

Nej, nu ska jag glo på TV och hoppa i sängen tidigt!

Love
Michaela

Helgen

Okej, riktigt taskig bloggning nu senaste tiden. Skulle ha uppdaterat igår kväll men jag fick lägga Caroline och kom inte därifrån fören vid 10...
Så, jag ska försöka blogga två gånger idag för er skull, så ni kan komma ikapp och slipper läsa inlägg på 3000 ord typ :P

Right, så jag tänkte ta helgen i det här inlägget, på fredagen åkte jag till Gloucester Road vid 7 tiden, fick låna en väska av familjen eftersom jag inte kommit ut och köpt en egen weekend bag. Mötte Mamma och Marcus precis vid spärrarna (vi kom upp samtidigt men från olika linjer). Vi hittade till hotellet som var trångt men fint, väldigt ljust och fräscht. Sen gick vi till en italiensk resturang och käkade middag, drack vin och pratade massa mycket. Sen svängde vi förbi en Tesco express och plockade upp lite godsaker till hotellet innan vi gick hem och kollade på QI! Mamma gav mig då också mina lussekatter, julmust, Marabou schweizernöt och kanelmandlar, plus mina tjocktröjor och mössa! =D Klad jag!

Sen på lördagen gick vi upp vid 8, mamma vaknar tydligen av sig själv vid 8... och käkade hotellfrukost! Ooh, den var kasnke in te lika bra som Radissons men den var inte dålig! Massa gott att välja mellan och jag fick grönt te, toast och nutella bla. Så jag var glad! Sen hoppade vi på en buss till Westfield, fikade på Starbucks, shoppade jacka och skor till Marcus, letade Shaun the Sheep Säsng 2 utan lycka och mamma köpte body butters i massa. Själv inhandlade jag bara lite nödvändigheter som schampoo och linsvätska...

Därefter åkte vi hem till familjen som jag jobbar för. Jag hade hoppats att de kunde träffa alla, Mamman fick det att låta så när vi diskuterade tider som skulle passa. Men Maria var i Westfield och shoppade med sina vänner, mamman och Caroline åkte till piano precis när vi kom så de hann säga hej i alla fall. Men Pappan och Harry var hemma, och farfarn. pappan gav bort en jacka till marcus som han inte kunde ha längre och Marcus försökte förklara innebandy, minns inte exakt vad Marcus sa, men han pausde mitt i efter "like..." i alla fall för att leta efter rätt ord, och Farfarn fyller i "pingpong"! Så det var rätt kul men ja, om de tillslut förstod innebandy det vet jag inte. Mackan lyckades också kritisera deras stolthet, Rugby, genom att säga att han inte riktigt förstod allt kramande... xD

Tillslut åkte vi därifrån i alla fall, tillbaka till hotellet och där kastade vi av oss lite grejer innan vi åkte till Harrods. Mamma hittade sina Christmas cake decorations och Marcus hittade en gitarr pryl. det var vackert men totalt överfyllt så vi vandrade snabbt vidare. Vi bestämde oss för att bara gå någonstans och försöka hitta något att äta, men vi lyckades hamna bland de absolut finaste gatorna i hela London men en massa coola bilar och affärer i gucci klassen. Tillslut tröttnade vi och ställde oss vid en busshållplats för att ta nästa buss hemåt. När vi står där och jag och mamma dividerar kring något så slutar Marcus prata, sen efter ett tag säger han, alltså, nu missade ni något. Vi vänder oss om och ser ryggen på en man som går lite lustigt, jag tänker att det var något fyllo eller nått, men nej, marcus förklarar att det var Dustin Hoffman som såg extremt relaxad ut och tydligen hade de båda stirrat stint på varandra! Hahaha sådana möter man inte varje dag!

Vi kom tillslut hem i alla fall, och gick och käkade på en asiatisk resturang och hade trevligt. Sen gick vi åter och la oss hyffsat tidigt.

På Söndagen sen var Marcus surig och trött av okänd anledning då han somnade före både mig och mamma, och för dem som inte känner min bror, när han är trött är han extremt jobbig... Vi gick i alla fall till Kensington High street, vi tog världens omväg men vi kom dit i alla fall vid halv 11 tiden, bara för att upptäcka att affären mamma ville till inte öppnar fören vid 12. Så vi sätter oss på ett fik (inte Starbucks!) och käkar muffins och dricker té. En timma senare har vi tröttnat på att sitta där och vandrar ner längs gatan, kollar i lite skoaffärer efter något till mamma, men fruktlöst. Dock hittar vi en Waterstone's och Mamma köper böcker till mig och Mackan, jag får 1000 years of annoying the french och första Sherlock Holmes boken, A study in scarlett. Så nu gör jag vad jag kan för att läsa ut boken jag läser just nu " At home".

Vid 12 går vi tillbaka till affären mamma vill till, L'Occitane, och handlar hennes hand- och fotcreme. Nu har vi då 4 timmar innan de måste åka, men Mackan är extremt grinig och vill inte göra någonting, så vi åker tillbaka till hotellet, sitter vid receptionen och väntar och pratar. Vid 2 vinner Marcus och vi börjar göra oss i ordning för att åka. Jag kom med en weekend bag och en handväska, men jag åkte med 2 tunga plastpåsar extra med allt jag fått med mig tillbaka, dvs det som de tog med sig, och det vi köpte till hotellet men inte åt/drack upp plus mina böcker och annat smått... Så det var jäkligt tungt.

Kom hem vid typ halv 3 och kände inte för att göra någonting så jag satt framför Wiin resten av dagen!

So there we go! Hela min helg! Nu ska jag läsa lite och njuta av min sista timma på rasten, skriver inlägg nr 2 med måndag till idag, ikväll, om jag får sluta i tid vill säga!

Love
Michaela

fredag 25 november 2011

Lycka!

Okej, så jag är inne i en seg bloggperiod märker jag... ska bättra mig efter helgen, för i helgen kommer Mamma och Marcus, eller ja de kommer idag!! Lycka på mig =D

Right, så de senaste två dagarna har spenderats som den första, hemma och sjuk. Fick i onsdags vara ensam ett tag med Caroline och Harry efter middagen medans Mamman tog Maria på piano lektion. Det gick sådär. Båda skulle göra läxor, Caroline skulle göra sin Kumon, dvs flera sidor med jättelätta plus tal, alltså, hela häftet är fyllt med + 3 för tillfället, för att hon ska lära sig att inte sitta och räkna på fingrar eller papper utan göra det i hjärnan och såsmåningom lära sig se automatiskt vad det blir. Väldigt basic, men nu har hon alltså kommit till lägga till 3 på varje tal, det har tidigare varit +1 och + 2 . Så nu sa hon att det var för svårt, sen hade vi en en timma långa fajt, hon körde varenda trick som finns, skrika, gråta, säga att hon är korkad, be om kramar, skylla på att hon är sjuk/trött och att allt är för svårt. Först gick hon iväg men jag lyckades i alla fall med att hon inte fick lämna bordet förens hennes kumon var klar. Så hon höll sig där, men ja... ett tag ville hon slänga sig själv i papperskorgen. Efter dryga timman kom mamman hem och satte sig med henne och gjorde det som jag inte kunde vid det laget, kramades och förklarade allt jättelätt (när jag försökte förklara stoppade hon fingrarna i örat).

well, well, Mamman sa i alla fall att jag hade gjort rätt som ignorerat hennes skrikande och gråtande och att det nog inte funnits mycket mer att göra för mig, Caroline hade bara hamnat i ett sånt ställe att hon bara inte skulle göra det med mig... Så det kan gå.

Har tränat en massa harpa med Maria också, har tränat mig själv på piano och spelat Lego Pirates.

Igår gjorde hela huset en lusbehandling eftersom jag och mamman kliat, men vi hittade knappt något på någon, en eller två på Maria men that's it. Men alla är i alla fall behandlade och mitt hår känns asskummt trots att jag tvättat ur det nu. Vi får se hur det torkar. Ville behandla mig innan mamma och Marcus kommer, vill ju inte riskera något med dem... :P

Sen har jag också fått höra att Springsteen kommer till Sverige i slutet på juli!! Till Göteborg, så då får jag en ursäkt att åka ner dit igen! =D Trevlig stad jag borde besöka oftare! Oh, ska bli kul att se Springsteen igen men det blir nog inte riktigt samma sak utan Clarence Clemens...

Och, en sista sak som gör mig lycklig idag, eller två, 1) jag är nu typ helt frisk! Yaay! Mammans te med Ingerfära, Manuka honung och citron hjälpte verkligen snabbt! Så ska definitivt fortsätta med det och kombinera med lökavkok nästa gång!

2) Jag har massa pengar kvar sen förra veckan eftersom jag suttit hemma och sjukat mig. Visserligen är en del av det julklappspengar som måste gå till julklappar och en del var tänkt till sådant som jag behöver, typ linsvätska, men ändå! Dessutom fick jag 5 pund extra eftersom Mamman inte hade någon växel och hon tyckte att ja, men det kan du få eftersom jag aldrig betalar för dina bussresor du gör för mig! Yes! Så nu känner jag mig rik och lycklig! Måste bara städa upp lite i mitt rum och packa en väska så är jag good to go!

Love
Michaela

tisdag 22 november 2011

Gnällig sjukling

Okej, så igår eftermiddag började jag märka att jag hade lite ont i halsen och var lite snuvig, tänkte att asch, det råder nog lite te bot mot. Så jag drack mitt te, sen duschade jag, vilket alltid hjälper mot ont i halsen och igentäppta näsor. Klädde på mig, hoppade på en buss till high street och skyndade mig in på Starbucks och köpte en Gingerbread Latte att ta med för att möta Mamman och Caroline och sitta med på hennes Kumon så jag sen kan ta med henne hem. Dock när jag står där och väntar ser jag Mamman komma, ensam. Undrade för två sekunder om hon varit i väg och Caroline redan var inne, men nej, det visade sig att Caroline hade feber och inte alls mådde bra. Så vi hoppade alla in i bilen och körde tillbaka.

Vi kommer hem och jag dricker upp min latte, börjar då snabbt märka, medans jag lagar mat, att jag blir värre och värre och halsen verkligen gör ont. När maten väl var klar var jag riktigt nere och kände knappt alls smaken av något annat än mintyogurten jag gjort. (Vi hade intressant mat igår, Kalkonburgare med kikärtor och annat gott i, pitabröd och mintyogurt, skulle egentligen vara couscous till också men det äter inte barnen, inte för att de åt små mycket mer än pitabröden i alla fall).

Det gick snabbt neråt och snart var jag så täppt att jag bara kunde andas genom munnen och läpparna torkade ut, dessutom svider halsen varje gång jag sväljer, tänker att nu jävlar får det vara nog, och lagar lökavkok, hjälper kortsiktigt med att dricka varmt och löken och honungen dödar bakterier! Mamma berättade också att det inte var hennes recept utan gammelmormor! Ha, vi har ett familjerecept!!

Anyway, drack mitt "häxbrygd" som pappa kallar det medans Maria tränade harpa, älskar att träna med henne, och sen gick jag upp. Gick och la mig en halvtimma tidigare men tror ni jag fick någon sömn? Inte då, vaknade säkert en gång i timman pga jobbigt att andas så jag sov extremt lätt.

Pallrade mig upp i morse med mer energi men med sämre hals. Drack te det första jag gjorde och mådde mycket bättre. Jobbade som vanligt på morgonen och la mig i badet så fort jag var klar! Så sköööönt! Varmt vatten är verkligen magi mot förkylning, i te och i en dusch eller bad! Anyway, bada kan dock bli sjukt trist om man inte kan ha musik (Mamman var hemma så jag ville inte ha dörren öppen och jag har ingenstans att koppla in i min dator i badrummet), så jag lyckades ligga kvar i typ en halvtimma innan jag dog av uttråkning, tvättade håret och gick upp.

Mamman hade lunchgäster och jag hade ingen lust att visa mig för massa överklass mammor så jag käkade tidig lunch (tomatsoppa för en gångs skull, hade i massa basilika och hällde i lite cayennepeppar, men det smakade fortfarande typ ingenting). Sen spenderade jag resten av dagen med att spela Pirates, tänkte egentligen träffa Pia på morgonen och sen åka till Westfield och julshoppa lite, shoppingen får väl vänta till helgen när Mamma och Marcus är här! Längtar så jag spricker.

Jobbade lite mindre på kvällen eftersom de kom hem sent, men jag lagade mat (vilket återigen var mer intressant, jag och Mamman åt gryta som blev kvar från lunchen, men vi åt också tortellini och panerad kyckling fast med en vitlök och creme fraiche gegga i, supergoda men barnen sa att det smakade för mycket vitlök...-_-) och sen gjorde jag läxor med Caroline.

Har druckit typ 6 eller 7 koppar te idag, senaste två med citron, honung och ingerfära i, Mammans förkylningsrecept, och det tycks faktiskt hjälpa. Mår bättre nu, men ska vila imorgon också och dricka lökavkok så jag blir bra till helgen! Kan inte gå runt så här längre! Förhoppningsvis får jag sova lite mer inatt också, känns så men man vet aldrig!

Så, nu har ni ett jättelångt inlägg med mitt sjukgnäll, börjar känna mig som en man. Men om man inte får gnälla när man är sjuk, när får man gnälla?!

Love
Michaela

måndag 21 november 2011

Lördag och Söndag

Okej, så i Lördags drog vi ut, jag, Sally och en kompis till Sally som jag träffat förut som heter Wendy! Vi gick till, vad jag tror är Wendys favorit ställe, som heter O'Neills, en irländsk pub som ligger vid Piccadilly så det är väldigt mycket större än det vanliga, traditionella, har mycket fler yngre människor (även om det var rätt blandat först) och har ett dansgolv på översta våningen! Jag tyckte detta verkade mycket lovande eftersom jag föredrar pubar mot klubbar, men kan tycka att det kan bli lite trist att bara sitta och häcka en hel kväll. Och först var det verkligen bra, de hade live-band som visserligen verkade tro att de var ca 20 år yngre än de var, men som spelade en skön blandning av äldre klassiker, typ Sweet home Alabama, The Joker etc, och nyare sånger som "sex is on fire". Då var det som sagt en väldigt blandad publik och supertrevligt, sen när de spelat klart och jag hade lust att sätta mig ner och ta det lite lugnt, ja, då ville Wendy kom upp på övervåningen (dansgolvet), för där skulle nästa band spela. Det blev dock så sjukt fullt att vi inte fick rum att dansa och ännu mindre se bandet. Så jag bad att gå ner, kanske sätta oss vid något bord och hänga. Men när vi kom ner så var det smockfullt och allt hade förvandlats till dansgolv där också... bra där. Jag som trodde att "Yay, en pub som är öppen längre än till 12, hit kommer jag komma varje vecka typ". Men nä, det var inte längre en pub.

Vi hittade i alla fall ett hörn där vi satte oss, men musiken var extremt högljudd och Wendy ville fortsätta dansa, så de gick tillbaka, jag hade dock klackar (låga men ändå, jag har inte gått i klackar på månader), så mina fötter värkte som satan, så jag satt kvar. Vid bordet bredvid satt en grabb på... kanske 25 eller nått. Vi ger varandra blickar, sen flyttar han närmare och vi började prata. Minns inte ens hans namn men han gissade direkt att jag var svensk från mitt namn... fairly freaky. Sen visade det sig att hans ex var svenska, och gud vad jag fick höra om hans ex.... tydligen hade han sett mig redan när jag stod och lyssnade på bandet och tyckt att jag var extremt lik henne. Yes, så sen spenderade jag resterade 2 timmar med att undvika honom.

Vid 2 började jag dock tycka att det var dags att röra på sig, men de andra ville stanna kvar. Trots att alla anledningar till att jag inte gillar klubbar nu kom fram. 1 alldeles för tight, man blir runtknuffad hela j*vla tiden. 2. grabbar luktar illa när de svettas. 3. Alla är liiite för fulla. 4. pga av nr 3, så flirtar grabbar hejdlöst och verkar inte fatta alls när de går för långt eller är jobbiga. En kille kom fram, frågade efter mitt nr och inget mer. Alltså, inte vad heter du, ingenting. That just says to me, you're not actually interested in me, just any bloody girl.

Hur som, vi åkte vid halv 3 efter motstånd från Wendy som ville stanna till 3 när de stänger. Men, men, jag och Sally tog nattbus och jag köpte med mig vatten och flapjack från en affär bredvid O'neills. Kom hem vid 4, dog och vaknade vid 12 dagen efter.

Yes, att jag är 20 förvånar mig ibland.

Sen igår, söndag, hoppade jag över frukost och gick direkt på lunch och käkade pasta det första jag gjorde. Sen spenderade jag hela dagen framför TV:n och "Lego Pirates of the Caribbean"! Man spelar sig igenom alla 4 filmer, och sen kan man gå tillbaka och spela igenom allt igen eftersom det finns massa bonus saker som man behöver vissa karaktärer för att lösa! Skitkul och tar aldrig slut!

Så idag har jag avslutat min andra städning, lyckades få ner det till 2,5 timmar den här gången och älskar när det är rent och fint!

Men nu måste jag duscha, luktar pyton och ska hänga med Caroline på hennes Kumon idag (Mamman måste köra Maria till tennis och någon måste sitta kvar med Caroline, sen åker vi buss hem, men det är precis vid Chiswick High Street).

Love
Michaela

lördag 19 november 2011

Yes, jag är seg på att blogga!

Men okej, ska snart ut så det blir snabb recap på allt, mormor (ja, mormor) skällde ut mig för att jag inte bloggat sen onsdags!

Torsdag.
Träffade Sally och fikade på Starbucks, provade deras choklad "yule log", mycket god! Drack också "Gingerbread Latte" börjar vänja mig vid kaffe smaken igen ;) Fast, ja, det är ju bara latte så pappa tycker nog jag är mes :P

Sen kom jag hem och fixade fiskpinnar till middag, Mamman och Caroline gick och såg en skolkonsert som Maria var med i, Harry vägrade dock åka med så vi blev hemma. Vi skrev en lista med trädgårdsredskap, Harry måste lära sig flera annorlunda ord inför sina prov, han lärde sig dock ingenting och jag lärde mig massa xD. Sen spelade vi lite basfiol, om man nu kan kalla det spela, det blev väldigt falskt. Efter det började "Children in Need" konserten på TV, basically, varje år, de senaste 30 åren typ, så hålls en stor gala som samlar in pengar till barn som behöver det på olika sätt, här i UK. Dvs det går till föreningar som håller på med aktiviteter för barn med speciella behov på olika sätt. Till företag som hjälper extremt fattiga familjer med till exempel skoluniformer etc, fritidsgårdar, ja ni fattar! Hur som, det här är jättestort här och olika företag gör olika saker för att samla in pengar och i år hade man en gigantisk konsert med Gaga, Hugh Laurie (yes, han som spelar House), Michael Bublé, Ed Sheeran, JLS, Jessie J och en jävla massa andra kändisar, som då uppträder gratis, och så ber dem en att donera 5 pund för att man tittar. David Tennant var konfrancier, vilket var anledning till att jag började titta, men det var sjukt bra! Harry tröttnade dock ganska fort och började kolla på Achmed, Peanut, José och Jeff Dunham m.fl. på datorn...

Fredag
Segade och funderade på att gå ut och springa när Sally smsade, hon var ledig och uttråkad och ville fika. Så då gick jag till Starbucks istället :P Drack dock bara Gingerbread latte och lät kakorna vara den här gången! Vi babblade på och så kom en skum kille och frågade om vi skulle sitta kvar länge, vid det laget visste vi inte och det fanns gott om platser så vi kände oss inte direkt pressade att gå heller, svarade att vi inte visste och han svarade, "nej det är okej, jag ska bara ut och röka och vill att platsen ska finnas kvar när jag kommer tillbaka". Right... Så vi tror att han vill att vi ska kolla hans grejor eller nått eftersom han sitter hyffsat nära. Han kommer tillbaka efter sin rökpaus, stirrar på oss, och när vi då går, typ en halvtimma senare, då skyndar han sig över och tar våra platser, knappt efter att vi hunnit resa oss och förbi en kvinna med barnvagn som klart hade tänkt att sätta sig där... knäppgök!

well, well, sen vandrade vi in på Waitrose för jag ville ha kakor till kvällen, men de hade varken kakor eller chips som jag gillade så då gick vi bort till M&S, Sally tyckte jag var petig men alltså, hur dåliga är inte Waitrose om de inte har vanliga j*vla chocolate chip cookies?! Maryland liksom!

Anyway, sen gick jag hem och pratade med familjens tidigare au pair på FB, babblade kring julklappar, försöker komma på vad jag ska ge Mamman och Pappan, men hon gjorde mig inte mycket klokare... Så kom familjen hem, vi käkade Pizza och sen fick jag barnvakta Caroline medans Mamman tog Harry och Maria på simning. Pappans Pappa, kom också och sov kvar, tror han blir här inatt också. Vid 8 typ slutade jag och gick upp och kollade på själva "Children In Need galan". Tittade till 12 innan jag tröttnade men den höll på till 2 tror jag!

Men nu måste jag rusa!

Love
Michaela


onsdag 16 november 2011

Springa och tappa tänder

Tjo i stugan!

Igår fick vi hit själva utsidan på öppna spisen, kaminen, whatever it is called... förut var det bara ett hål i väggen, still is i och för sig, men utan krimskramset runt ikring, och det kom igår! Ska bli så spännande och se hur det blir när de satt upp allt!

drog också ut och sprang, men jag var värdelös, alltså, så sjukt trött och seg och inget fungerade, ska försöka pallra mig ut på fredag igen så jag får in någon rutin, benen gör i alla fall knappt ont och de gör inte ont alls idag, vilket säger mig att de börjar bli redo för att komma tillbaka ordentligt!

Sen käkade jag, duschade (så skönt med varm dusch mitt på dagen eftersom Mamman stänger av värmen i huset då!), sminkade mig och klädde på mig innan jag hoppade på bussen för att plocka upp Harry och Caroline. Mamman och Pappan skulle på Marias "parents evening" och fick prata med alla hennes lärare om hur det går för henne, så då fick jag plocka upp de yngre.

Dock ringde skolan till mamman precis när jag var på väg ut typ, de sa att Caroline tydligen mådde dåligt och att vi ska komma och hämta henne för hon kan inte göra "games club", alltså, de har massa aktiviteter efter skolan i skolan, så hon går på gympa typ, ja, och Jazz Dance fast det är en annan dag. Anyway, jag kom dit 10 min tidigare och då skulle jag tydligen ringa på dörren, men ingen svarade och mamman misstänkte att Caroline mådde bra, bara använde magen som ursäkt för att slippa undan. Så jag lät det va och väntade på att de skulle komma ut som vanligt istället. Vilket de också gjorde, och hon log så stort, och där, längst fram på nederkäken där hennes lösa tand suttit, var det tomt!! Haha, lillan hade tappat sin första tand! :P Så sött! Hennes lärare sa till mig att hon haft en tuff dag med sjuka och tandtappning, men hon tycks må bra nu, och ja, hon studsade runt som den lilla kanin hon är :P

Sen kom Harry ut och vi gick till Starbucks och gjorde läxor och hängde, ungarna drack chocklad och jag drack "gingerbread latte". Vi satt där i ungefär en timma innan vi vandrade mot Carolines simning. Alltså, hennes simning ligger i en pool som står i en familjs trädgård! Okej, det är ett "pool house" så det är riktigt varmt där inne, men det är litet och det känns lite skumt att gå in där. Halvvägs genom hennes lektion så börjar Harry titta på och läraren fattar snabbt att han är brosa, jag sitter dock lite längre bak eftersom jag vill undvika att bli ner skvätt, men ändå stirrar läraren rakt på mig och frågar om jag tillhör familjen, när jag säger att jag är nanny säger han att jag ser ut som ytterliggare ett syskon :P Vet inte om jag ska vara arg eller glad över den kommentaren :P

Sen åkte vi taxi hem (kostade 10 pund, så det är billigare än i Sverige kan jag säga), och jag började laga egg fried rice, Harry pluggade lite okoncentrerat och Caroline flängde runt som vanligt. Sen åt vi och så satte jag Caroline mittemot Harry med sin "Kumon" matte, hon brukar koncentrera sig sjukt bra med den, så jag tänkte att om de båda sitter där och försöker få något gjort och koncentrerar sig, så får de säkert ännu mer gjort, men gud, det funkade "from time to time" men så gjorde någon något och vips började de bråka. Fick lova att säga till Harry en halv miljon gånger att inte hjälpa Caroline eftersom det är viktigt att hon gör det själv (det är dessutom så lätt att hon inte behöver någon hjälp), och tillslut blev jag riktigt arg och skulle flytta Caroline men då jävlar började hon arbeta... suck, barn. Så nu är frågan, ska jag prova detta igen eftersom det funkade tillslut och jag tror nog att Harry fick ganska mycket gjort,eller ska jag skita i det för att det tar sån tid innan de fattar?

Well, well, resten kom hem efter att jag badat Caroline och tog över, de la tanden i ett glas med vatten vid hennes säng, men sen glömde de att byta ut tanden till ett pund, trots att de lagt dit "Dear Tooth fairy" kudden precis bredvid. Well, well, tandfén dök upp imorse istället, och försvann över trädgården så bara Pappan hann se henne ;)

Nej, nu ska jag käka lunch och kolla / gråta till Pocahontas. Det är fånigt hur mycket jag grinar till Disney filmer :P

Love
Michaela

måndag 14 november 2011

Städa och annat

Jaha ja, så jag bloggade inte igår, berodde på att jag bara satt inne på mitt arsle och gjorde nada... Alltså, seriöst ingenting! Kollade på TV, åt, sov, duschade...

Såg i och för sig klart "Sherlock", bra serie, rekommenderas!

Sen idag så har jag gjort min första städning. Tanken är att det ska ta 2 timmar, men jag är sen som attan och tog 3 timmar på mig, sa dock att jag inte vill ha betalt för mer än 2 timmar, eftersom jag egentligen gör 2 timmars jobb men är extremt seg och ja, det var min första gång så då tar det alltid lite extra tid, men sen är jag nog lite petnoga med typ lister etc, men varken gamla eller nya städerskan tycks göra dem så det var skitdammigt på vissa ställen! Jaja, fick välja mellan att få min lön nu eller på fredag när jag får resten av pengarna, och eftersom jag för tillfället har lite extra pengar över så valde jag att ta dem på fredag, blir nog lättast så, så går de till rätt saker (och inte en extra fika till exempel). Alltid bra med mer julklappspengar!

Nej, nu kommer barnen hem snart tror jag, ska stoppa i mig något att äta!

Love
Michaela

lördag 12 november 2011

Skön kväll ute!

God eftermiddag

Igår hade vi jättetrevligt! Vi satt på en pub som heter Stinging Nettle, de har superroliga och goda drinkar och milkshakes (med alkohol), för 5 pund, vi käkade hamburgare för 5 pund! Vi lekte den där dumma men ack så roliga leken där man skriver massa kändisar/ personer som alla känner. Massa människor kom och kollade vad vi höll på med :P. Vi fick också en drinklista med en bild på Guy Fawkes på andra sidan, denna Guy Fawkes fick man fylla i, typ som i en ritbok som man hade när man var liten. Vi satt hur länge som helst och fyllde i och ritade och fipplade, kände oss som småbarn. Men man kan vinna en "bar tab" för 25 pund!

Vi satt där till kvart i 12, sen ville Pia köpa choklad och trodde att Tesco stängde 12, men det visade sig att de stängde tidigare för det var bra stängt när vi kom dit. Så då gick vi hem till Pia istället som bor i närheten och hennes familj är bortresta! där satt vi till klockan 3 på morgonen och hade jag inte kollat på klockan och funderat på hur jag skulle ta mig hem, så skulle vi nog ha stannat ännu längre! Men vi hade väldigt kul, försökte fånga en liten mus som tydligen flyttat in, pratade om allt mellan himmel och gjord, drack cider och käkade godis, ja, och jag gick på toa en halv miljon gånger!

Ja, sen var det i alla fall dags att ta mig hem! Åkte med en buss till Turnham green, sen fick jag gå i drygt en halvtimma hem :P Men bussarna hem till mig slutar gå vid 2... Skönt med en promenad att nyktra till på! Tror jag såg 5 rävar på vägen hem dock, alltså, om man gillar rävar ska man gå ut och gå i utkanterna av London snarare än att åka till en skog, mycket fler rävar här, och de är inte blyga heller! De står några meter framför dig och bara stirrar, sen tar man ett steg till och då travar de bara vidare :P Kom i alla fall i säng runt 4 tiden...

Idag så vaknade runt 11, somnade om till halv 12 och har sen dess inte gjort skit, kollar på Top Gear, käkat frukost och funderar på att ta mig någonstans och köpa något sött, det är ju ändå lördag och jag har cravings. Problemet är var jag ska gå... Lilla affären här funkar, men den är så extremt liten att jag alltid känner mig utstirrad och killen som jobbar där är bara... hmm... jobbig. Alltså, kan inte riktigt förklara. Men jag gillar inte att gå dit i alla fall... Waitrose på high street skulle ge mig en trevlig promenad också, vilket alltid är trevligt, och gör själva ätandet mindre jobbigt, men det är alltid sån extrem kö där! Haha, jobbig situation :p Ikväll ska jag i alla fall vara barnvakt, fast det är sent, de ska förmodligen ut och gå på pub eller nått, jag nog bara hålla mig hemma, kanske lägga dem också...

Love
Michaela

fredag 11 november 2011

Julklapps shopping!

God eftermiddag!
Sorry att jag inte bloggade igår. Jag gick en liten promenad, såg första avsnittet av "Sherlock", kan starkt rekommendera, riktigt bra modern variant av en något psycho Sherlock Holmes med adrenalinberoende typ.

Sen var jag barnvakt på kvällen, Caroline ville inte alls plugga, Maria och Harry började bråka och det slutade med att Harry sa att han hatade Maria och aldrig mer skulle prata med henne, men det hela löste sig när de fick se lite "90210" innan de gick och la sig. Börjar bli beroende av den serien, helt sjukt, hatar och älskar den, lite för mycket drama, ändå kan man inte låta bli att sitta och säga "Nooo, why are you doing that?!" så fort något går fel! Haha, får väl erkänna att det är en hyffsat bra serie i alla fall, fast vad den har med orginalserien att göra det vet jag inte...

Idag gjorde jag mig i ordning och sen åkte jag till Westfield eftersom jag fick mina pengar igår kväll. Så jag köpte lite julklappar, Caroline ska få ett litet Sylvanien kitt med en musiklärare och massa instrument. Egentligen önskar hon sig en skola men det har jag inte riktigt råd med... Sen köpte jag Ellies julklapp också, men det säger jag inte vad det är :P

Carolines julklapp!

Köpte också ny ansiktisskrubb och på HMV fick jag alla tre twilight-filmerna (ja, de tre som finns på DVD alltså). för 10 pund, tyckte det var väldigt bra eftersom jag annars bara skulle få två filmer för samma summa så jag köpte dem (mest för att få tyst på Harry som tjatar om att jag ska köpa dem), och sen tänkte jag ge dem första filmen eftersom jag nu har dubbelt av den!

Ikväll sen så ska familjen ut och se "Mathilda" av Roald Dahl på teater, jag ska möta upp gänget från Guy Fawkes night och gå ut och käka och dricka vin! Ska bli mycket trevligt!

Love
Michaela

onsdag 9 november 2011

Getingar och fortsatt kaos

Yes, så igår högg de alltså ut kaminen, den är mycket större men dammet låg överallt, och av någon anledning är det först nu vi städar ut det, eller ja, städerskan städar (på måndag är min första dag av städning :P) och Mamman lyfter ut "lakan" och snart ska jag ner och hjälpa till och lyfta soffor, lär bli intressant.

Annan dum "intressant" fakta är att jag nyss schasade ut en geting ur mitt rum, alltså, en geting i November! Det här är den tredje getingen vi hittat vaken sen de borde sova, vi har misstankar att det kanske är ett getingbo i huset någonstans (jag misstänker i någon vägg eller liknande), så när vi värmer upp huset under någon lite längre period, så börjar de vakna.... Mycket jobbigt!

Annars har jag bara glott på TV (älska TV på rummet!) och sovit idag, Caroline har börjat ha pasta med smör och ost i sin lunchlåda, och imorse gjorde jag alldeles för mycket eftersom ja, jag skulle hälla från ett nytt paket och så sa det swish så hade jag hällt i tillräckligt för en lunch åt mig, vilket är alldeles för mycket för lilla Caroline, så jag och Maria käkade det till frukost :P

Igår så hände inte överdrivet mycket heller, alla barnen hade simning, men olika tider såklart, så Caroline har simning först, nästan direkt efter skolan, jag lagar mat och försöker få Harry som sjunger om ekorrar i bikini (don't ask...) att plugga och Maria flamsar mest runt och undrar vad hon har i läxa... Vi äter och lagom till att vi är klara kommer Mamman och Caroline hem. Mamman åker nästan på en gång, Caroline äter och börjar självmant göra sin matteläxa från Kumon (extra matte som man gör varje dag som är väldigt upprepande och basic, men ja, tydligen funkar det). Sen gjorde vi hennes extra engelska som också var jättelätt och läste ur hennes svårare bok och diskuterade sammansatta ord, så bad hon mig komma på exempel, inte det lättaste... Everyone, Evertime, Everywhere, Homework, Playground och sen stod det typ still... Jag är så sjukt van vid att på engelska så skrivs typ inget ihop, och man kan inte alls ha samma diskussion kring det som i Svenska... så ja, vi gjorde lite i alla fall...

Sen blev det baddags och Mamman gjorde Carolines matte med henne i badet eftersom hon var så sjukt trött... Suck vad hon har läxor nu, tur att de flesta är enkla och snabba!

Lagom till att resten kom hem så gjorde jag en kopp Chai latte från Espresso House! De andra såg extremt misstänksamma ut tills jag bad dem lukta. Harry sa glatt "It smells like Christmas", varpå jag citerar Kristine "It's Christmas in a cup" ;)

Nej, om jag skulle ta och ta tag i de där sofforna!

Love
Michaela

tisdag 8 november 2011

TV!

Alltså, jag har en enorm TV installerad i mitt rum nu! Hur kul som helst! Dock så är Powersladden eller nått borta till PS3 och Wii och Xbox måste dela uttag i TV:n för tillfället... Provade spela Wii tidigare idag, men jag är fan sämst, och kontrollen reagerar inte och jag fattar inte hur man ploppar på Nunchucksen och typ "racket" eller baseballträ osv... ja, ni fattar nog. Ska be dem förklara för mig sen. Nej, jag använder den mest för att titta på TV, så fort Ps3an har fått sin sladd ska jag kunna glo på film också! (Funkar inte Xbox som dvdspelare också?)

Sen har jag käkat lunch på Starbucks eftersom det lät för jävligt här när de högg ur kaminen och mitt Internet var typ dött.

Igår så gick jag med Maria hela vägen till the Riverside club eftersom hon hade tennislektion, en ganska mycket längre promenad än jag trott och den tog säkert 45 min. Men trevligt var det... Sen kom Mamman och Caroline och hämtade mig när jag hade typ halvsomnat där i en stol, så blev vi två släppta hemma medans Harry var hos en kompis. Jag lagade mat och Mamman hämtade Maria. Vi käkade, tömde ur det sista ur vardagsrummet, de spelade instrument (fast Maria spelade tyvärr inte Harpa, den står som sagt i hallen och ja, det är knappast idealiskt att träna där...). Sen kom de alla upp hit och fick se TV:n, vi spelade lite Wii och hade det trevligt! Sen kollade jag på "Never Mind the Buzzcocks" innan jag la mig, måste säga att det är väldigt trevligt med TV på rummet!

Love
Michaela

måndag 7 november 2011

Kaos och springning!

God Förmiddag (eller det kanske är eftermiddag efter 12, hur fungerar reglerna för det där?)

Idag är det lite lätt kaos i huset. De ska göra om sin kamin och göra den större, så det kommer en gubbe imorgon och ska börja hacka i teglet och se hur mycket större man kan göra det hela. Detta är dock tydligen ett väldigt smutsigt jobb och det ska flyga sot överallt typ, så alla möbler är flyttade från den delen av vardagsrummet (det är typ två rum, men med en jättestor öppning mellan) så Harpan står i hallen för tillfället, och alla soffor är flyttade till andra delen av vardagsrummet, och stora bordet står bakom alltsammans längst bak i den delen av vardagsrummet. Detta innebär seriös minskning av sittplatser.

Dessutom, så kom TV installatören idag. Alltså, jag har vetat att det ska komma en kille i typ 3 veckor nu, men jag har inte fått något datum, men när jag kom tillbaka från min springning så var han där! Yaay för det, mina smutskläder låg över halva golvet eftersom jag sorterat upp dem i färger! Så Mamman hade bara skyfflat undan allt bakom min säng. Hon hade helt glömt att säga till mig att han skulle komma idag, dessutom var han typ en timma tidig! Så nu kan jag inte sitta på mitt rum heller. Istället har jag flyttat mig och datorn till köket och "baren" där (en lång bänk/bord i väggen med flertalet stolar på rad vid, typ som en bar fast ja, man stirrar in i väggen och det finns ingen alkohol!). Men till och med här är jag lite i vägen eftersom städerskan försöker städa här samtidigt :P.

Men, men, jag var ute och sprang idag i alla fall. Gick knappast snabbt och jag körde korta vändan, men jag kom runt utan några större benproblem i alla fall. Ska vänta nu till Fredag innan jag springer igen så benen får vila emellan. Förhoppningsvis kan jag komma igång ordentligt och utöka rundan hyffsat snabbt. Känns lite jobbigt om jag ska börja om från början nu igen! Men, men... huvudsaken är väl att jag får röra på mig och att benen håller...

Nej, nu ska jag hitta på något annat att underhålla mig med, hade gärna satt mig på en Starbucks eller nått, men jag ska ta Maria till tennisen idag så då kommer jag få tillräckligt med tid att läsa så jag sparar det till då (boken jag läser nu kan man inte läsa för mycket i taget ur, man tröttnar då eftersom det är fakta)

Love
Michaela

söndag 6 november 2011

Guy Fawkes night!

Okej, så igår hade vi en supertrevlig Guy Fawkes night, men den blev inte riktigt som vi trodde...

Vi möttes strax efter 6 typ, de ville äta på M&S Food to go avdelning, men de hade stängt! Så då blev vi tvungna att hitta ett nytt ställe att käka på, tillslut valde vi Pizza Hut. Det jobbiga med dem är att de skriver ut exakt hur mycket kalorier det är i varje måltid, och det jag ville ha, laxpasta, var såklart typ värst (ja, bland pastan i alla fall), med 830 kalorier.... inte kul! Haha, sen gick vi till Ravenscourt park, fick köa i typ 20 minuter, och kom in ganska lagom till 8, när fyverkerierna skulle börja, fast ja, det dröjde till typ kvart över innan de satte igång. Men när de väl började, gosh! Hur mycket som helst, alltså, det höll på i minst en kvart! Så vackert och flera varianter jag inte sett förut! Mycket coolt, fast det blev så rökigt att man nästan började hosta på slutet! Vackert var det i alla fall, fast det kändes nästan mer som nyår än vad jag trodde att det skulle. Nedanför ser ni mina (ganska värdelösa) försök att fånga lite av spektaklet på bild...

Sen upptäckte jag, till min förvåning, att trots att det kallas Bonfire night, så fanns det ingen Bonfire?! Dumt eller vad? De andra trodde att det var för att det var så extremt mycket människor, så det skulle bli svårt att få in en ordentlig Bonfire och att hålla ordning... jag vet inte, men jag tyckte det var dumt.

Men det fanns en "fun fair" , vilket basically är ett runtresande tivoli... Pia och Lara åkte på en av attraktionerna, men jag litar inte på dem som reser runt och sen tyckte jag inte det såg så roligt ut så jag och Micaela (hon heter likadant som mig, är ifrån Täby och stavar med bara ett c) stod vid sidan av. Sen köpte vi Donuts /sockervadd (jag hade Donuts, förstår mig inte på sockervadd, det är bara socker ju...)

Då insåg vi att allt började stänga, allt är verkligen till för barn! Klockan var ju bara 9! Ja,ja, vi bestämde oss för att dra till en pub och Pia tog oss till en hon brukar gå förbi nära henne. Vi delade alla 4 på 3 flaskor vin! Inte så det var tänkt, men vi köpte en, så en till och en till! Haha, satt där till 10 över 12 och babblade på! Sen hoppade jag på bussen hem, trevligt med bussar som går till 2 åtminstone!! =)





Sen i morse fick jag faktiskt sova ut till klockan 10! Den du! Har käkat, klätt på mig, spelat lite piano och nu ska jag sminka mig och träffa Sally! Lyssnar lite på Robert Pattinsons musik på Youtube, gosh, han borde släppa en skiva eller nått för det är bra, avslappnande musik!

Love
Michaela

lördag 5 november 2011

Twilight!

Haha, igår kväll var det annorlunda! Först släpptes Harry av hemma medans tjejerna spelade Tennis, då sorterade jag Barbie lådorna medans han gjorde matteprov typ. Nya städerska var också här, men hennes engelska är uuusel, så det sista hon gjorde (hon tog btw eeeevigheter på sig att bli klar), var att be mig stoppa hennes tvätt i torktumlaren när torktumlaren var tömd... Jaha, tänkte jag, undrar vad hon har tvättat som måste torkas. Eftersom jag inte har hand om tvätten så låter jag all Mammans tvätt vara, så jag väntade tills hon kom hem, förklarade vad städerskan sagt och då såg vi att hon lagt Mammans tvätt i torktumlaren, även fast hon var ombedd att låta bli Mammans tvätt, hon hade torktumlat saker som inte bör torktumlas, som tur var dock på kall luft så de klarade sig. Det som städerskan ville att jag skulle plocka in var tvätttrasorna? De behöver verkligen inte torkas så vi fattade noll där ett tag.

Sen åkte mamman och då började jag plocka i köket. När jag ska ställa in något i maskinen ser jag att de två nedre våningarna är tömda (deras maskin ser ut som mammas, med en liten hylla högst upp för bestick). Men jag hade inte satt igång maskinen och inte heller Mamman, och besticken var fortfarande skitiga... så då började jag kolla i skåpen, och jo visst, hon har ställt in massa smutsdisk, huller om buller, i skåpen?! Alltså, om man ser att det är skitigt då låter man väl det va?! Ja, hon är lite spännande den här nya städerskan, förhoppningsvis löser det sig nog :P

Hursom, Harry fick pizza från frysen och jag trodde jag skulle käka med tjejerna, men det visade sig att de redan ätit när de kom hem 5 i 7 (Maria och Harrys simning börjar 7), så då var det bara att kasta ut Harry, ge dem deras färdigpackade simväskor och ta emot Caroline. Hon hade dock inte gillat sin pizza som hon ätit så när jag lagade pasta med pesto tog hon glatt emot lite!

Vid halv 9 tiden kom alla hem och Harry och Maria ville se Twilight. Harrys bästa kompis är tydligen besatt av filmerna så Harry har velat se dem länge. Caroline var dock trött och tyckte det var läskigt så halvvägs igenom fick de lov att ta upp henne. Föräldrarna tittade också, men de verkade inte tycka om den särskilt mycket, och antalet frågor jag fick var galet, fick förklara hur mycket som helst runt omkring! Nästa vecka ska vi kanske se New Moon, men jag måste köpa den först...

Nej, nu ska jag ta hand om min tvätt, och fixa mig! Ikväll är det Bonfire Night här!! Ska bli grymt kul tror jag! Firandet verkar påminna lite om valborg, fast istället för körer är det fyrverkerier, fast det har vi i och för sig haft varje kväll senaste veckan :P

Love
Michaela

fredag 4 november 2011

Hats are cool!

Godagens!

Dagen till ära bär jag min hatt idag, hats are cool och jag borde definitivt bära hatt oftare! Har egentligen inte gjort så mycket idag, tröttnade på att sitta inne och det var fint väder så jag promenerade till Starbucks, benen känns mycket bättre på jag ska nog prova att springa på måndag, förhoppningsvis ska det gå smärtfritt, de har ändå fått två veckors vila!

Igår hände inte så mycket heller, jag spelade lite piano. Mamman har köpt två piano böcker till Caroline och Maria (för Maria att känna att hon kan det, något att liksom gå tillbaka till och bygga självförtroende på, och för Caroline som utmaning). Den ena med låtar från kända shower och den andra från kända filmer, båda med enkel träning för att få igång båda händerna och man spelar bara melodin. Dessa böcker är utmärkta för mig! Jag får spela låtar jag känner igen, träna på att aktivera vänster hand men det är fortfarande väldigt lätt! Så jag spelade "Music of the Night" några gånger! Hihi, börjar bli värsta musikalisk här!

Sen kom Mamman, Caroline och Harry hem, Mamman och Harry bråkade högljutt eftersom Harry ville ha en playdate med sin kompis men var tvungen att gå till sin privatlärare. Caroline skulle börja någon mattegrej så mamman skulle följa med henne, därför fick jag åka med och lämna Harry eftersom jag sen skulle hämta honom. Maria har inga egna nycklar så det blev bestämt att jag skulle gå från lärarens hem till Kew Village (en promenad på drygt 10 min) och möta Maria vid Starbucks. Så det gjorde jag, fast det spöregnade och var mörkare än en Decembernatt i Sverige (typ i alla fall). Men jag och Maria hade det trevligt, hon köpte skummad mjölk som hon skulle ha choklad i (hon tycker deras hot chocolate är för stark, så det finns "chokladpulver" (typ kakao) att ha i, så det har hon, och vaniljsocker), men istället råkade hon blanda i muskot istället... så det blev till att köpa en ny varm mjölk åt henne :P Knasboll! Vi diskuterade hur man firar jul här vs i Sverige och pratade på ett tag, hon är så söt, önskar jag kunde ge henne mer tid, men de andra två kräver konstant uppmärksamhet, Caroline för att hon blir tokig annars och Harry för att inte gör som han ska annars... suck, men så är det väl lite att vara äldst...

Well, sen gick vi tillbaka och hämta upp Harry, gick till en stor M&S som låg i närheten och jag blev helt salig över alla jul saker! Ska kanske köpa en sån minigran och ha uppe på mitt rum :P Skulle vara mysigt! Sen hämta Mamman oss och jag var barnvakt under kvällen, men de åkte så sent så det var inte mycket att göra. Nattade Caroline och fick lov att berätta, två gånger, om Guy Fawkes och varför man firar Bonfire Night! Föresten är det imorgon, jippie!!


Hats are cool!



Schnygging i hatt!

Love
Michaela

onsdag 2 november 2011

Dikter, harpa och gångertabeller!

Igår började jag med att ta en fika med Pia som är ledig på måndag och tisdags förmiddagar. Jag röstar för att vi gör det hela till en veckorutin för det är sjukt trevligt!

Sen hände inte så mycket mer den dagen, jag lagade korvar till middag och sen hjälpte jag Maria med hennes harpa. Så extremt coolt instrument, jag vill så lära mig!

Idag hände ännu mindre på förmiddagen, nya städerskan kom och har ställt saker lite huller om buller, lite jobbigt när man är van vid en städerska som verkligen känner till allt... Men det blir nog bra! Jag tänkte pallra mig ut och ladda telefonen, men jag ville inte slösa busspengar eftersom jag ska plocka upp Harry från skolan imorgon, men det visar sig att mamman plockar upp honom, kör hit och sen kör hon båda oss tillbaka till området där skolan ligger för att gå till Harrys privatlärare. Maria har inga nycklar så medans Harry har sin lektion så ska jag gå tillbaka till tunnelbanestationen typ och ta en fika med henne. Sen blir vi allihopa upp-plockade och körda hem innan Maria harpalektion. Så jag kommer inte behöva åka buss...

Well, hur som, barnen kom hem i olika omgångar och Harry hade sin basfiol lektion och jag lagade kyckling med tomatsås och oliver till middag, smög ner lite peppar och basilikablad som de faktiskt inte pillar undan, kan nog hacka upp dem i ännu mindre bitar så man får ut lite mer smak!

Efter middagen var det läxstund, Caroline håller på med små aktivitetsböcker (typ prick-till-prick, och liknande) med gångertabeller, men så ringde hennes pappa, och de pratar på ett tag tills hon säger "no, I don't want to do my times tables" och lägger på luren *paus* och sen skrattar vi alla på oss! Så sjukt med tanke på respekten hon har för sin pappa, men kul var det, alla låg dubbelvikta. Harry bestämde sig för att skriva dikter, helt spontant. Först blev det en om hur trist skolan var, sen en om Maria, sen fick jag en, och så skrev han en om sin pappa... tror han började på en om sin mamma också :P. Sjukt kul det också, jag shoppar, städar, är elegant och "sways when I hug her"... ja, jag ska be om den så skriver jag nog ner den åt er imorgon ;).

Maria och jag jobbade vidare med hennes harpa, alltså, jag vill lära mig! Det låter så underbart vackert när hon spelar ordentligt, men man får konstant påminna henne om att inte låta hennes armar falla ner... Jag snodde harpan under en kort stund när hon sprang och gjorde något annat, fick kommentaren att jag har perfekta harpafingrar, vad det nu än betyder.

Nej, nu ska jag nog glo på sista avsnittet på Casanova innan jag lägger mig!

Love
Michaela